Stöd för lärande och deltagande
Träder i kraft 1.8.2025
Syftet med stödet för lärande och deltagande i förskoleundervisning är att möjliggöra barnens rätt att få undervisning som tar hänsyn till deras behov och deras rätt att delta i förskoleundervisning. Ett barn som har svårigheter att delta i undervisningen har rätt att få gruppspecifika stödformer och barnspecifika stödåtgärder.
Gruppspecifika stödformer och barnspecifika stödåtgärder ordnas i enlighet med inkluderande principer. Gruppspecifika stödformer som inleds tillräckligt tidigt stödjer barnens lärande och deltagande i förskoleundervisningen. Om de gruppspecifika stödformerna inte är tillräckliga ska barnspecifika stödåtgärder planeras, ordnas och beslutas om i enlighet med barnets bästa och utan dröjsmål.
Barnets lärare bedömer behovet av stöd i samarbete med vårdnadshavare och elevvårdspersonal.
Om barnet deltar i både förskoleundervisning och kompletterande småbarnspedagogik samordnas stödet och skrivs in i barnets plan. Personal från båda verksamheterna samarbetar för att ge barnet det stöd det behöver.