Sammanfattning av Integrationsprogrammet i Jakobstadsregionen
Integrationsprogrammet 2025 hittar du här
Integrationsprogrammet i Jakobstadsregionen stöder invandrares delaktighet i lokalsamhället. Integrationsprogrammet används i inledningsskedet av integrationen som ett verktyg i kundarbetet.
Vem riktar sig programmet till?
Tjänster inom integrationsprogrammet ordnas för kvotflyktingar, asylsökande som beviljats uppehållstillstånd och andra invandrare som har fått hemkommun i regionen. Arbetskraftsmyndigheten ansvarar för ordnandet av tjänster för arbetssökande invandrare enligt integrationsprogrammet. Kommunen ansvarar för ordnandet av tjänster för andra invandrare och integrationskunder.
I integrationsprogrammet ingår sex delar.
Vad avses med “integrationskund”?
Med en integrationskund avses en invandrare som har en giltig integrationsplan eller sektorövergripande integrationsplan.
Vad ingår i en integrationsplan?
Deltagandet i integrationstjänsterna avtalas i kundens individuella integrationsplan. Det kan handla om sysselsättning, hälsa, samhällsorientering och studier. Kommunen samarbetar med olika aktörer för att kunna ge rätt stöd.
Hur följs integrationsplanen upp?
Integrationsplanen gäller i högst två år och ses över minst var sjätte månad. Integrationsenheten ser till att följa upp om det sker förändringar i integrationskundens behov eller livssituation.
Vilka förpliktelser har jag som integrationskund?
Integrationskunden är förpliktad att:
- delta i uppgörandet och uppföljningen av en integrationsplan eller sektorövergripande integrationsplan
- genomföra den plan som gjorts upp med hen
- söka sig till de tjänster som överenskommits i planen och regelbundet delta i dem
- underrätta kommunen om hur hen genomfört planen
- underrätta kommunen om betydande förändringar i servicebehovet, livssituationen eller något annat som kan inverka på uppnåendet av de mål som överenskommits i planen och på deltagandet i tjänsterna.
Vad händer om integrationskunden inte fullföljer sin integrationsplan?
För att säkerställa att integrationskunden får full nytta av Jakobstadsregionens tjänster och stöd, är det viktigt att kunden deltar aktivt. Om kunden
inte deltar i de överenskomna aktiviteterna kan det påverka rätten till arbetslöshetsförmån eller utkomststöd. Enligt lag kan rätten till arbetslöshetsförmån begränsas eller kundens grundläggande utkomststöd minskas om kunden till exempel inte deltar i att upprätta en integrationsplan eller inte följer det som överenskommits i planen. Hur detta påverkar kundens rätt till arbetslöshetsförmån regleras i lagen om utkomstskydd för arbetslösa, och påverkan på utkomststödet regleras i lagen om utkomststöd.
Var kan man få rådgivning?
Integrationsporten är en viktig plats för nyinflyttade. Här kan man få information och råd om kommunens tjänster. Vägledning ges på flera språk,
och personalen kan handleda till rätt myndigheter och aktiviteter.
Vem är huvudansvarig för integrationsprogrammets tjänster?
Programmet har skapats tillsammans med olika aktörer, som Jakobstadsregionens sysselsättningsområde och Österbottens välfärdsområde, för att kunna erbjuda ett brett utbud av integrationsfrämjande tjänster.
Integrationsenheten ansvarar för att integrationsprogrammets tjänstehelhet och uppdaterar det när behovet av tjänster eller tjänsterna förändras.